صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

نقشه راه، طرح مسئله:

اقتصاد و دولت:

بازی اقتصاد نیازمند یک داور است که به آن دولت می گویند. دولت با عملکرد درست خود می تواند تخصیص های بهینه ای برای اقتصاد به وجود آورد.      

گام اول برای راه اندازی یک شرکت کسب و کار:

گام اول آن است که مجوزهای لازم را برای فعالیت اقتصادی خود از دولت بگیرید.

نظارت دولت:

گام اول در راه اندازی یک شرکت کسب و کار آن است که مجوزهای لازم را برای فعالیت اقتصادی خود از دولت بگیرید. شما با گرفتن مجوزها اجازه می دهید که دولت به کار شما نظارت کند.

نقش دولت در جايگاه نظارتي و ارائه كالا و خدمات:

الف) وظایف نظارتی: فرض کنید شما مالک یک شرکت تولیدکنندۀ دارو هستید و کار خود را با دقت و کیفیت انجام می دهید؛ اما رقیب شما در بازار، که آن هم یک شرکت تولید دارو است، محصولاتی با کیفیت کمتر و قیمت پایین تر ارائه می دهد. این کار او باعث می شود که نه تنها جان مصرف کنندگان به خطر بیفتد، بلکه به خاطر ارائۀ قیمت پایین تر ،مشتری ها را نیز به سوی خود جذب می کند. حالا فرض کنید دولتی نباشد که به کار این شرکت دارویی و محصولات او نظارت کند. در این صورت، هم شما به عنوان یک تولیدکنندۀ متعهد ضرر می کنید و مجبور به ترک بازار می شوید و هم سلامت مصرف کنندگان به خطر می افتد.

ب) ارائه کالا و خدمات عمومی: تصور کنید شما و کارمندان و کارگران شرکت ،برای رفت و آمد به کارخانه، نیاز به احداث جاده و پل دارید. همچنین شرکت های دیگر نیز چنین نیازمندی هایی دارند. چه کسی باید این جاده ها و پل ها را احداث کند؟ همچنین مردم یک شهر یا یک کشور، نیاز به تأمین بهداشت و امنیت دارند. چه کسی باید این کالاهای عمومی را برای مردم فراهم کند؟ دولت مسئول تأمین کالاهای عمومی نیز هست.


سایر مباحث این فصل